Dnia 01.07.2021 r. została opublikowana Ustawa z dnia 24 czerwca 2021 r.
o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z
zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób
zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych
innych ustaw (Dz.U.2021.1192).
o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z
zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób
zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych
innych ustaw (Dz.U.2021.1192).
Na podstawie art. 9, 10 i 11 tej ustawy z mocy prawa ulegają zmianie umowy zawarte
przed wejściem w życie Ustawy, zatem nie jest wymagane zawarcie aneksów w tym
zakresie. Zgodnie z zapisami ustawy powiatowy urząd pracy informuje strony umowy o
zaistniałych zmianach przez ogłoszenie na tablicy informacyjnej w siedzibie urzędu oraz w
postaci elektronicznej z wykorzystaniem strony internetowej urzędu.
Od kiedy obowiązuje zmiana:
- zmiany dotyczą wszystkich umów zawartych od dnia 01.04.2021 r.
Jakich umów dotyczą zmiany:
- dofinansowania części kosztów wynagrodzeń pracowników – art.15zzb ustawy
COVID – 19
- dofinansowania części kosztów prowadzenia działalności gospodarczej dla
przedsiębiorców będących osobą fizyczną niezatrudniającą pracowników – art. 15zzc
ustawy COVID – 19
- jednorazowych pożyczek na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności
gospodarczej mikroprzedsiębiorcy – art. 15 zzd ustawy COVID – 19
- jednorazowych pożyczek na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności
gospodarczej lub statutowej organizacji pozarządowej lub podmiotowi o których
mowa w art. 3 ust 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie –
art. 15 zzda ustawy COVID – 19
- dofinansowania części kosztów wynagrodzeń pracowników organizacji
pozarządowych lub podmiotów pożytku publicznego – art.15zze ustawy COVID – 19
- dofinansowania części kosztów wynagrodzeń pracowników kościelnej osoby prawnej
– art.15zze2 ustawy COVID – 19
- dotacji na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej
– art.15 zze4 ustawy COVID – 19
Jakie zmiany zostały wprowadzone:
1. W przypadku kiedy nastąpi obowiązek zwrotu przyznanych środków Starosta wzywa do
zwrotu wypłaconej kwoty w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania.
2. W przypadku gdy zwrot nie został dokonany w terminie 30 dni, nalicza się odsetki
ustawowe.
3. Starosta z urzędu albo na wniosek może:
- umorzyć w całości albo w części należności z tytułu zwrotu;
- odroczyć terminy spłaty należności z tytułu zwrotu;
- rozłożyć na raty spłatę należności z tytułu zwrotu.
4. W przypadku gdy wysokość kwoty zwrotu jest równa lub wyższa niż 1500 zł, Starosta
wydaje decyzję, o której mowa w pkt 3, po uzyskaniu pozytywnej opinii właściwego
wojewody.
5. Do spraw, o których mowa w pkt 3, stosuje się przepisy ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r.
o finansach publicznych.
6. Starosta może upoważnić dyrektora powiatowego urzędu pracy do dokonywania
czynności, o których mowa w pkt 3.
7. W sprawach, o których mowa w pkt 3, organem wyższego stopnia jest samorządowe
kolegium odwoławcze.
8. Zwrotu nie dochodzi się, jeżeli kwota należna do zwrotu nie przekracza, określonych na
dzień dokonania rozliczenia, najniższych kosztów doręczenia w obrocie krajowym przesyłki
poleconej za potwierdzeniem odbioru przez operatora wyznaczonego w rozumieniu art. 3
pkt 13 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe. Kwota ta jest zaliczana w
koszty Funduszu Pracy.