FAQ - Powiatowy Urząd Pracy w Wąbrzeźnie


Nagłówek

FAQ

Po jakim czasie nabywa się prawo do zasiłku?

Prawo do zasiłku przysługuje bezrobotnemu za każdy dzień kalendarzowy od dnia zarejestrowania się we właściwym powiatowym urzędzie pracy po spełnieniu warunków określonych w art. 71 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. 

Dodatkowo wpływ na datę nabycia prawa do zasiłku ma:
  • odmowa bez uzasadnionej przyczyny przyjęcia propozycji odpowiedniego zatrudnienia, innej pracy zarobkowej, szkolenia, stażu, przygotowania zawodowego dorosłych, wykonywania prac interwencyjnych, robót publicznych, poddania się badaniom lekarskim lub psychologicznym, mającym na celu ustalenie zdolności do pracy lub udziału w innej formie pomocy określonej w ustawie;
  • niepodjęcie po skierowaniu szkolenia, przygotowania zawodowego dorosłych, stażu, wykonywania prac, o których mowa w art. 73a lub innej formy pomocy określonej w ustawie;
  • tryb rozwiązania stosunku pracy lub stosunku służbowego (np. porozumienie stron, wypowiedzenie pracownika, zwolnienie dyscyplinarne);
  • otrzymanie przewidzianego w odrębnych przepisach świadczenia w postaci jednorazowego ekwiwalentu pieniężnego za urlop górniczy, jednorazowej odprawy socjalnej,  zasiłkowej, pieniężnej po zasiłku socjalnym, jednorazowej odprawy warunkowej lub odprawy pieniężnej bezwarunkowej;
  • otrzymanie odszkodowania za skrócony okres wypowiedzenia umowy o pracę; 
  • odbywanie odpłatnej praktyki absolwenckiej i otrzymywanie  z tego tytułu miesięcznie świadczenia pieniężnego w wysokości przekraczającej połowę minimalnego wynagrodzenia za pracę;
  • posiadanie zgłoszonego do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej; rozwiązanie stosunku pracy zawartego na podstawie skierowania przez urząd pracy do pracodawcy otrzymującego w ramach tego skierowania grant, świadczenie aktywizacyjne albo dofinansowanie wynagrodzenia przed upływem obowiązujących okresów.

Po pracy w Niemczech nabyłem prawo do zasiłku dla bezrobotnych i przyjechałem do Polski w celu poszukiwania pracy. Przez trzy miesiące pobierałem transferowany do Polski niemiecki zasiłek dla bezrobotnych. Nie udało mi się jednak znaleźć w kraju zatrudnienia. Myślę o powrocie do Niemiec. Czy będzie mi przysługiwało dalej prawo do niemieckiego zasiłku?

TAK, ale pod pewnymi warunkami. W myśl unijnych przepisów o koordynacji  osoba bezrobotna, która pobierała transferowany zasiłek dla bezrobotnych z jednego państwa do innego państwa członkowskiego (w tym przypadku z Niemiec do Polski), będzie nadal uprawniona do świadczeń zgodnie z ustawodawstwem państwa, które ten zasiłek przyznało, o ile powróci do państwa właściwego (w tym przypadku Niemiec) w chwili zakończenia lub przed upływem okresu, na jaki przyznany był transfer zasiłku dla bezrobotnych.  
Oznacza to, że jeśli okres, na jaki został przyznany niemiecki zasiłek dla bezrobotnych nie zakończył się, a bezrobotny powróci do Niemiec przed upływem 3 miesięcy, będzie mógł dalej pobierać niemiecki zasiłek dla bezrobotnych w tym państwie.

Pomoc w doborze kandydata do pracy

Pomoc w doborze kandydatów do pracy to pomoc udzielana w procesie rekrutacji, obejmująca takie możliwe działania, jak:
  • określenie cech psychofizycznych niezbędnych do wykonywania pracy na konkretnym stanowisku,
  • diagnozowanie predyspozycji zawodowych osób bezrobotnych oraz poszukujących pracy – kandydatów do pracy,
  • kierowaniu kandydatów na specjalistyczne badania psychologiczne bądź lekarskie, pozwalające na wydanie opinii o ich przydatności zawodowej.
Z pomocy w doborze kandydatów skorzystać może każdy pracodawca. Trzeba tylko skontaktować się z właściwym urzędem pracy. Urzędy pracy dysponują wysoko wykwalifikowanymi ekspertami z zakresu selekcji i rekrutacji, którzy swoje fachowe usługi dla firm oferują za darmo.

Pomoc w poszukiwaniu pracy dla osób niepełnosprawnych

Informacje w tym zakresie znajdziesz na stronie Dla niepełnosprawnych.

Poradnictwo zawodowe dla pracodawców

Poradnictwo zawodowe jest usługą, w ramach której pracodawcy krajowi mogą skorzystać ze specjalistycznej pomocy doradców zawodowych zatrudnionych w urzędzie pracy.
 
Poradnictwo zawodowe świadczone przez urzędy pracy, adresowane do pracodawców, obejmuje:
  • pomoc w doborze kandydatów do pracy spośród osób bezrobotnych i poszukujących pracy;
  • pomoc we wspieraniu rozwoju zawodowego pracodawcy i jego pracowników przez udzielanie porad zawodowych.
Pomoc udzielana jest poprzez porady zawodowe, informacje na temat rynku pracy oraz możliwości szkolenia i kształcenia. Doradca zawodowy może pomóc w procesie rekrutacji, począwszy od określenia cech psychofizycznych niezbędnych do wykonywania konkretnego zawodu, poprzez pomoc w poszukiwaniu odpowiednich kandydatów do pracy spośród osób bezrobotnych i poszukujących pracy.

Pomoc pracodawcy w doborze kandydatów może być świadczona wtedy, gdy PUP przyjmie do realizacji ofertę pracy od tego pracodawcy. Następnie pracodawca winien złożyć w urzędzie pracy pisemny wniosek (zobacz jakie informacje powinien zawierać wniosek), o możliwość skorzystania z pomocy doradcy zawodowego w doborze kandydatów na miejsce/a pracy zgłoszone przez niego w ofercie pracy. Wniosek ten może być złożony równocześnie z ofertą pracy.

Wniosek powinien zawierać następujące informacje:
  • imię i nazwisko lub nazwę pracodawcy,
  • adres,
  • numer telefonu i faksu,
  • adres poczty elektronicznej i adres strony internetowej, jeżeli pracodawca posiada tego typu środki komunikacji,
  • imię i nazwisko osoby wyznaczonej do kontaktów,
  • numer identyfikacji podatkowej NIP,
  • określenie zakresu oczekiwanej pomocy.
W przypadku potrzeby indywidualnego rozwoju zawodowego pracodawca powinien dołączyć listę osób zawierającą:
  • imię i nazwisko,
  • numer PESEL, a w przypadku cudzoziemca numer dokumentu stwierdzającego tożsamość,
  • numer identyfikacji podatkowej pracodawcy NIP.
Usługi z zakresu poradnictwa dla pracodawców są realizowane zgodnie z zasadami:
  • dostępności usług poradnictwa zawodowego,
  • dobrowolności,
  • równości bez względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, pochodzenie etniczne, narodowość, orientację seksualną, przekonania polityczne i wyznanie religijne lub przynależność związkową,
  • swobody wyboru zawodu i miejsca zatrudnienia,
  • bezpłatności,
  • poufności i ochrony danych.

Pośrednictwo pracy dla bezrobotnych i poszukujących pracy

Pośrednictwo pracy jest jedną z podstawowych usług oferowanych przez powiatowe urzędy pracy. Polega na udzielaniu pomocy bezrobotnym i poszukującym pracy w uzyskaniu odpowiedniego zatrudnienia poprzez pozyskiwanie ofert pracy, ich upowszechnianie,  informuje o aktualnej sytuacji i przewidywanych zmianach na rynku pracy, informowanie o ofertach pasujących do wymagań osób poszukujących pracy oraz inicjowanie kontaktów z potencjalnymi pracodawcami.

Pośrednictwo pracy realizowane przez urzędy pracy zawsze jest nieodpłatne, dobrowolne, ogólnie dostępne, jawne (wszystkie oferty pracy są podawane do wiadomości bezrobotnym i poszukującym pracy) i świadczone na zasadach równości (nie dyskryminuje nikogo bez względu na jego płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie lub orientację seksualną).

Powierzenie pracy cudzoziemcowi na podstawie oświadczenia

Procedura uproszczona, nazywana także "procedurą oświadczeniową" pozwala obywatelowi jednego z 5 państw: Republiki Armenii, Republiki Białorusi, Republiki Gruzji, Republiki Mołdawii i Ukrainy wykonywać pracę w Polsce przez 6 miesięcy w okresie 12 następujących po sobie miesięcy bez konieczności uzyskania zezwolenia na pracę.
Warunkiem skorzystania z procedury uproszczonej jest zarejestrowanie przez pracodawcę we właściwym ze względu na miejsce stałego pobytu lub siedzibę podmiot upowierzającego pracę powiatowym urzędzie pracy oświadczenia o zamiarze powierzenia wykonywania pracy cudzoziemcowi, oraz posiadanie przez cudzoziemca dokument potwierdzający tytuł pobytowy w RP, uprawniający go do wykonywania pracy na terytorium RP.

Więcej informacji na stronie Powierzenie pracy na podstawie oświadczenia.

Pożyczka szkoleniowa

Informacje w tym zakresie znajdziesz na stronie Pożyczka szkoleniowa.

Praca sezonowa w Hiszpanii!!!

Informujemy, że Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu prowadzi nabór do pracy w magazynie przy układaniu i sortowaniu owoców cytrusowych w Hiszpanii (preferowane kobiety). Liczba miejsc pracy 200.

Głównym wymogiem jest doświadczenie w podobnej pracy, dobry stan zdrowia (ciśnienie w normie, zdrowy układ mięśniowo-szkieletowy). Pracodawca nie wymaga znajomości języka obcego. Oferowana stawka to 6,10 netto /h. Czas trwania kampanii to okres ok. 3 miesięcy (od listopada do stycznia/ewentualnie lutego 2018 r.).

Bliższe informacje pod numerem telefonów 56-669-39-08, 54-411-21-40, 52-339-95-25/24.

Szczegóły oferty

Zainteresowane osoby zapraszamy!

Praca w Hiszpanii!

 
EURES dla poszukujących pracy

PRACA W HISZPANII -
 ZBIÓR OWOCÓW SEZONOWYCH
Hiszpańska firma Frucarez poszukuje pracowników do zbioru owoców sezonowych:
czereśni, brzoskwiń, jabłek, wiśni, nektarynek
 
Dodatkowo - pakowanie owoców do skrzynek w magazynie
 
 NIE JEST WYMAGANE DOŚWIADCZENIE!
  
 NIE JEST WYMAGANA ZNAJOMOŚĆ JĘZYKÓW OBCYCH!
  
 PRACODAWCA ZAPEWNIA BEZPŁATNE ZAKWATEROWANIE!  
  
Miejsce pracy: Saragossa, Ricla
  
Wynagrodzenie: 6,50 Euro brutto/godz.
 
Okres zatrudnienia: Maj – Październik 2019
 
Zainteresowane osoby proszone są o kontakt  z Doradcą EURES w WUP w Białymstoku,
tel. 85 74 97 235 lub przesłanie CV na adres
email: beata.chroscinska@wup.wrotapodlasia.pl
 
Przewidywane jest spotkaniez pracodawcą w Polsce.
   Szczegóły dotyczące oferty: TUTAJ!

Praca w Portugalii!!!

EURES dla poszukujących pracy
 

Uprzejmie informujemy, że w ramach sieci EURES prowadzimy nabór do pracy sezonowej przy zbiorach malin w Portugalii. Praca wykonywana będzie w szklarniach, w okresie luty/marzec – maj/czerwiec. Zachęcamy do zapoznania się ze szczegółowym opisem ofert pracy:

Więcej informacji nt. rekrutacji uzyskać można kontaktując się z Zespołem EURES z WUP Toruń: nr tel. 56 669 39 12, e-mail: eures małpa wup kropka torun kropka pl

Praca w UE

Polacy na podstawie art. 21 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, podlegają prawu do swobodnego przemieszczania się i przebywania na terytorium państw członkowskich, z uwzględnieniem ograniczeń związanych z okresami przejściowymi dla poszczególnych państwach Unii. Swoboda przemieszczania się w Unii należy do podstawowych praw każdego obywatela państwa członkowskiego i oznacza, że obywatele polscy mogą podejmować pracę w państwach Unii bez konieczności uzyskiwania pozwoleń na pracę.

Swobodny przepływ pracowników opiera się na równym traktowaniu obywateli państw Unii w zakresie wynagrodzenia oraz innych warunków pracy i zatrudnienia. Swobodny przepływ pracowników obejmuje również członków rodzin osób migrujących (art. 45 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej).

Praca w Wielkiej Brytanii!!!!

 
eures


Tut. Urząd informuje o naborze do pracy w ramach sieci EURES w Wielkiej Brytanii
na stanowiska:

 
Osoby zainteresowane pracą będą miały możliwość spotkania się z pracodawcą
w Bydgoszczy w dniu 16.11.2017r. - Targi Pracy Offerty 2017, planowane jest również spotkanie w Toruniu w dniu 17.11.2017r.

Forma aplikacji podana jest przy każdej ofercie!

Zapraszamy do kontaktu:
tel. 56 66 93 912 lub 56 66 93 909
WUP w Toruniu
ul. Szosa Chełmińska 30/32
87-100 Toruń

Praca za granicą

Polacy poszukujący pracy w krajach Unii Europejskiej mogą korzystać z podjęcia pracy bez posiadania pozwolenia na pracę na podstawie funkcjonującego prawa do swobodnego przemieszczania się.

W krajach Europejskiego Obszaru Gospodarczego (tj. w krajach Unii Europejskiej oraz w Islandii, Liechtensteinie i Norwegii), a także w Szwajcarii, również funkcjonuje prawo do swobodnego przemieszczania się.

Jeśli poszukujesz pracy w kraju spoza Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Szwajcarii, należy zapoznać się z zasadami podejmowania pracy w wybranym przez Ciebie kraju. Informacje na ten temat znajdziesz w ambasadzie danego kraju w Polsce lub ambasadzie polskiej w tym kraju.

Należy pamiętać, że przy podejmowaniu pracy w Unii obowiązują przepisy prawa, obowiązujące w danym kraju. Ewentualne spory w zakresie spraw pracowniczych rozstrzyga sąd w kraju pracodawcy.

Przed podjęciem pracy w krajach Unii, należy zapoznać się z materiałami na temat podejmowania pracy na granicą publikowanymi na stronach Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz na krajowej stronie internetowej EURES.

Pracodawco! 10.10.2018 - Europejski Dzień Pracy




EDP


 
Jesteś polskim pracodawcą poszukującym wykwalifikowanych pracowników z państw Unii Europejskiej? Weź udział w Work@PL!
Work@PL to wydarzenie o charakterze targów pracy on-line, które odbędzie się 10 października 2018 r. w godzinach od 10:00 do 14:00 przy wykorzystaniu portalu udostępnionego przez Komisję Europejską www.europeanjobdays.eu
Głównym celem wydarzenia jest umożliwienie nawiązania kontaktu między polskimi pracodawcami i obywatelami Unii Europejskiej (UE), Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) i Szwajcarii upowszechnianie informacji nt. warunków życia i pracy oraz sytuacji na rynku pracy w Polsce, a także zasad bezpieczeństwa w poszukiwaniu pracy w innych krajach Wspólnoty.
Wydarzenie ukierunkowane jest w szczególności na branże, w których polscy pracodawcy wykazują zainteresowanie zatrudnieniem obywateli z innych państw UE/EOG, tj.: IT, helpdesk, księgowość i finanse, telefoniczna oraz internetowa obsługa klienta, sprzedaż i marketing, BPO (outsourcing procesów biznesowych).
 
Jesteś polskim pracodawcą, który poszukuje pracownika z Unii Europejskiej?
Wydarzenie jest doskonałą okazją do promocji ofert pracy Twojej firmy w całej Europie. Biorąc udział w Work@PL masz szansę na pozyskanie kandydatów o poszukiwanych kwalifikacjach oraz różnorodnych kompetencjach językowych. Zarejestruj konto wystawcy, zarządzaj zamieszczanymi tam ogłoszeniami oraz projektami rekrutacyjnymi. W dniu 10 października br. w godzinach od 10:00 do 14:00 będziesz mógł porozmawiać z kandydatami za pośrednictwem indywidualnych chat'ów on-line. Wydarzeniu będą towarzyszyły także ciekawe prezentacje video oraz chat publiczny.
 
Do kogo skierowane jest to wydarzenie?
  • do polskich pracodawców, którzy planują bezpośrednie zatrudnienie pracowników z państw UE/EOG i Szwajcarii, w tym polskich agencji pracy tymczasowej, których oferty pracy będą dotyczyły pracy na terenie Polski,
  • do obywateli państw UE/EOG i Szwajcarii, w tym Polaków przebywających poza granicami kraju.
 
Jesteś zainteresowany udziałem?
Wejdź na stronę www.europeanjobdays.eu , wybierz zakładkę register/zarejestruj, a następnie w części Exhibitor kliknij w create account i uzupełnij wszystkie pola oznaczone czerwoną gwiazdką. W tej części odznacz Work@PL – Work in Poland. Na zakończenie zaakceptuj wprowadzone dane poprzez create new account, a następnie poczekaj. Sprawdzenie Twoich danych może potrwać 1-2 dni. Po pozytywnej weryfikacji konta wystawcy, otrzymasz link aktywujący konto. Pamiętaj, że w dniu wydarzenia możesz prowadzić indywidualne rozmowy z kandydatami przy wykorzystaniu kamerki lub/i słuchawek (zalecane) lub możesz używać jedynie klawiatury. Platforma posiada także funkcję wysyłania zaproszenia na rozmowy on-line do kandydatów, którzy złożyli swoje aplikacje.
 
Konto wystawcy należy założyć i opublikować aktualne oferty pracy do 28 września br.
 
Organizatorami wydarzenia są Wojewódzkie Urzędy Pracy w Warszawie, Katowicach oraz Gdańsku.

Informacji nt. wydarzenia udzielają doradcy EURES:
WUP Warszawa: m.tredota@wup.mazowsze.pl
WUP Katowice: akopczyk@wup-katowice.pl
WUP Gdańsk: e_staniewicz@wup.gdansk.pl
 
Serdecznie zapraszamy!
 
Departament Rynku Pracy w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w imieniu Wojewódzkich Urzędów Pracy w Warszawie, Gdańsku i Katowicach

Pracowałem ostatnio w Szwecji, ale zakończyłem umowę o pracę i zdecydowałem się na powrót do Polski. Jakie dokumenty powinienem uzyskać przed wyjazdem, aby przedstawić je w polskim urzędzie pracy?

Zarejestrowany w polskich służbach zatrudnienia (powiatowym urzędzie pracy) bezrobotny, który pracował ostatnio w innym państwie członkowskim (w tym przypadku Szwecji), powinien złożyć w polskiej instytucji właściwej – wojewódzkim urzędzie pracy – wszelkie posiadane dokumenty potwierdzające jego pracę za granicą. Oznacza to, że przed wyjazdem ze Szwecji koniecznie musi uzyskać od swojego pracodawcy bądź pracodawców dokumenty świadczące o jego okresach pracy, np. świadectwa pracy, odcinki wypłat, dokumenty podatkowe, itp. W myśl unijnych przepisów o koordynacji  - polska instytucja właściwa, tj. instytucja dokonująca sumowania okresów, ma obowiązek skontaktować się z instytucjami państw, w których bezrobotny również pracował, w celu ustalenia wszystkich okresów ubezpieczenia, zatrudnienia lub pracy na własny rachunek spełnionych w tych państwach. Zagraniczna instytucja właściwa na podstawie dokumentów dostarczonych przez bezrobotnego i przesłanych przez polską instytucję właściwą wystawi urzędowy dokument SED  z serii U, w którym potwierdzi okresy ubezpieczenia, zatrudnienia lub pracy na własny rachunek. Niemniej, zgodnie z przepisami unijnymi , bezrobotny może sam zwrócić się do szwedzkiej instytucji właściwej z wnioskiem o wydanie dokumentu potwierdzającego okresy pracy spełnione przez niego w tym państwie – tzw. dokumentu U1. Jeśli jednak osoba bezrobotna, przed wyjazdem z państwa ostatniej pracy nie uzyska ww. dokumentu U1, zrobi to wojewódzki urząd pracy. Obowiązkiem bezrobotnego jest jednak złożenie w wojewódzkim urzędzie pracy wszelkich posiadanych dokumentów potwierdzających jego pracę za granicą. Po otrzymaniu tych dokumentów wojewódzki urząd pracy zwróci się do zagranicznej instytucji właściwej z prośbą o oficjalne potwierdzenie na odpowiednim dokumencie urzędowym (dokumencie SED) spełnionych w tym państwie okresów ubezpieczenia, zatrudnienia lub pracy na własny rachunek. 

Przedłużenie zezwolenia

Ważność zezwolenia na pracę może zostać przedłużona pod warunkiem złożenia odpowiedniego wniosku nie później niż miesiąc przed wygaśnięciem zezwolenia. W przypadku zezwoleń typu A informacja o lokalnym rynku pracy nie jest potrzebna jeśli pozycja/zawód pracownika pozostają niezmienione.

Przez 3 ostatnie lata wyjeżdżałam na 8 miesięcy w roku do Holandii do pracy sezonowej w rolnictwie. W Polsce nie mogę znaleźć pracy. W Holandii nie mogę się ubiegać o zasiłek dla bezrobotnych, ponieważ po zakończonej pracy nie mam tam gdzie mieszkać. Czy należy mi się zasiłek dla bezrobotnych w Polsce z tytułu pracy za granicą?

Jak wyjaśniono w odpowiedzi powyżej, okres pracy za granicą może być, co do zasady, zaliczony do uprawnień do zasiłku w Polsce jedynie w sytuacji, gdy bezrobotny ostatni okres ubezpieczenia z tytułu zatrudnienia spełnił w Polsce. Istnieje jednak wyjątek od tej zasady, który pozwala uwzględnić ostatni okres ubezpieczenia, zatrudnienia lub pracy na własny rachunek w innym państwie członkowskim i na jego podstawie przyznać prawo do zasiłku dla bezrobotnych w Polsce. Zgodnie z unijnymi przepisami o koordynacji, powyższy wyjątek może być stosowany do pewnych kategorii pracowników, którzy utrzymują bliskie związki z krajem swego pochodzenia, np.: do pracowników sezonowych lub pracowników transportu międzynarodowego. Biorąc pod uwagę, że osoba zainteresowana wyjeżdżała do Holandii tylko na okres prac sezonowych, po czym wracała do Polski, do swojej rodziny, można przypuszczać, że zostanie objęta wyjątkiem wynikającym z unijnych przepisów o koordynacji  i wojewódzki urząd pracy zaliczy jej okres pracy w Holandii do okresu uprawniającego do zasiłku dla bezrobotnych w Polsce. Należy jednak dodać, że aby uzyskać prawo do zasiłku dla bezrobotnych na zasadach koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego, bezrobotny musi spełnić wymogi określone również w polskim ustawodawstwie. W związku z powyższym osoba zainteresowana otrzyma zasiłek dla bezrobotnych w Polsce pod warunkiem udokumentowania okresu 365 dni ubezpieczenia z tytułu zatrudnienia liczonych w okresie 18 miesięcy poprzedzających dzień jej rejestracji w powiatowym urzędzie pracy. Do okresu tego zaliczone zostaną okresy ubezpieczenia z tytułu zatrudnienia w Holandii oraz ewentualne okresy zatrudnienia w Polsce w wymaganym okresie.

Przez jaki okres przyznawany jest dodatek aktywizacyjny?

Będziesz otrzymywał dodatek aktywizacyjny przez:
  1. przez połowę okresu, w jakim przysługiwałby Ci jeszcze zasiłek, w wysokości do 50% zasiłku dla bezrobotnych,
    - jeśli jesteś bezrobotny, masz prawo do zasiłku i z własnej inicjatywy podjąłeś zatrudnienie lub inną pracę zarobkową;
  2. przez cały okres, w jakim przysługiwałby Ci jeszcze zasiłek, w wysokości stanowiącej różnicę między minimalnym wynagrodzeniem za pracę a otrzymywanym wynagrodzeniem, nie większej jednak niż 50% zasiłku dla bezrobotnych,
    - jeśli podjąłeś zatrudnienie w wyniku skierowania przez powiatowy urząd pracy

Przez ostatnie 5 lat pracowałem na terenie Niemiec. Straciłem pracę. Gdzie powinienem ubiegać się o zasiłek dla bezrobotnych?

Zgodnie z unijnymi przepisami o koordynacji osoba bezrobotna podlega ustawodawstwu państwa członkowskiego, w którym była ostatnio ubezpieczona z tytułu wykonywania pracy najemnej lub pracy na własny rachunek. Oznacza to, że jeśli ostatni okres pracy został spełniony w Niemczech, osoba taka powinna się zarejestrować w niemieckich służbach zatrudnienia (niemieckim urzędzie pracy) i tam złożyć wniosek o przyznanie prawa do zasiłku dla bezrobotnych, na podstawie niemieckiego ustawodawstwa. 

Przez ostatnie lata pracowałem w Czechach, ale na każdy weekend wracałem do domu, gdyż mieszkam blisko granicy. Gdzie powinienem ubiegać się o zasiłek dla bezrobotnych?

Pracownik przygraniczny to osoba pracująca na terytorium jednego państwa i zamieszkująca na terytorium innego państwa, do którego powraca każdego dnia lub przynajmniej raz w tygodniu. Osoba taka podlega ustawodawstwu państwa zamieszkania i w tym państwie powinna się ubiegać o przyznanie prawa do zasiłku dla bezrobotnych z zaliczeniem okresów pracy spełnionych za granicą. Oznacza to, że osoba pracująca w Czechach, która mieszka w Polsce, po zakończonej pracy powinna zarejestrować się jako osoba bezrobotna we właściwym miejscowo powiatowym urzędzie pracy i złożyć odpowiednie dokumenty w wojewódzkim urzędzie pracy w celu ustalenia uprawnień do zasiłku dla bezrobotnych.

Przykład:
Pani Pawlak zamieszkiwała i pracowała w Słubicach w Polsce do końca 2011 r. 1 lutego 2012 r. podjęła pracę we Frankfurcie nad Odrą w Niemczech, przy czym wciąż zamieszkiwała w Słubicach i codziennie dojeżdżała do pracy. Pani Pawlak utraciła pracę w Niemczech w sierpniu 2013 r. W tym przypadku Pani Pawlak, jako pracownik przygraniczny, może ubiegać się o zasiłek dla bezrobotnych wyłącznie w Polsce, a więc powinna jak najszybciej zarejestrować się jako osoba bezrobotna w Powiatowym Urzędzie Pracy w Słubicach.

Przygotowanie zawodowe dorosłych dla bezrobotnych

Przygotowanie zawodowe dorosłych jest formą aktywizacji przeznaczoną do realizacji przede wszystkim u pracodawcy, według programu obejmującego nabywanie umiejętności praktycznych i wiedzy teoretycznej.  Kończy się egzaminem.

Na naukę umiejętności praktycznych u pracodawcy przeznacza się co najmniej 80% czasu, 20% czasu to nauka teorii, która może odbywać się u pracodawcy lub w instytucji szkoleniowej. Uczestnik otrzymuje stypendium w wysokości 120% zasiłku dla bezrobotnych.

Przygotowanie zawodowe dorosłych odbywa się w dwóch formach:
  • krótszej - przyuczenie do pracy dorosłych, które umożliwia zdobycie umiejętności lub wybranych kwalifikacji zawodowych i kończy się egzaminem sprawdzającym przeprowadzonym przez komisję egzaminacyjną izby rzemieślniczej, instytucję szkoleniową wpisaną do rejestru instytucji szkoleniowych lub inną instytucję uprawnioną do przeprowadzania egzaminów wskazaną przez powiatowy urząd pracy.
  • dłuższej - praktyczna nauka zawodu dorosłych, która umożliwia uzyskanie zawodu i kończy się egzaminem przeprowadzanym przez okręgową komisję egzaminacyjną w systemie oświaty lub egzaminem czeladniczym przeprowadzanym przez komisje izb rzemieślniczych.
Uczestnictwo w przygotowaniu zawodowym dorosłych umożliwia zdobycie nowego zawodu, pojedynczych kwalifikacji zawodowych lub umiejętności zawodowych.

Przyjmowanie bezrobotnych na staż

Do powiatowego urzędu pracy pracodawca powinien złożyć wniosek o zawarcie umowy o zorganizowanie stażu, w którym podane będą:
  • dane organizatora stażu: nazwa firmy lub imię i nazwisko, siedziba, miejsce prowadzenia działalności oraz dane osoby reprezentującej firmę,
  • liczba pracowników firmy,
  • liczba stanowisk przewidzianych dla stażystów,
  • dane opiekuna bezrobotnego,
  • proponowany okres odbywania stażu, nie krótszy niż 3 miesiące,
  • nazwa zawodu, komórka organizacyjna i stanowisko pracy stażysty oraz opis zadań zawodowych,
  • wykształcenie i predyspozycje psychofizyczne wymagane od kierowanych na staż.
Pracodawca może we wniosku wskazać bezrobotnego, którego chce przyjąć na staż podając jego imię nazwisko.

Refundacja kosztów wyposażenia / doposażenia stanowiska pracy

Refundacja kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy to pomoc finansowa udzielana przez Powiatowy Urząd Pracy w związku z utworzeniem lub doposażeniem stanowiska pracy i zatrudnieniem na tym stanowisku skierowanej przez Urząd osoby bezrobotnej przez okres co najmniej 24 miesięcy.

Powiatowy urząd pracy może zwrócić koszty wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy w wysokości określonej w zawartej umowie, nieprzekraczające 6-krotnego przeciętnego wynagrodzenia brutto.

Otrzymane środki można przeznaczyć w szczególności na: zakup środków trwałych, zakup urządzeń, maszyn, w tym środków niezbędnych do zapewnienia zgodności stanowiska pracy z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz wymaganiami ergonomii.
 
Warunki przyznawania refundacji określa rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 kwietnia 2012r. (Dz. U. z 2012r. Poz. 457 ze zm.)  w sprawie dokonywania z Funduszu Pracy refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego oraz przyznawania środków na podjęcie działalności gospodarczej.

Rejestr Instytucji Szkoleniowych

Rejestr Instytucji Szkoleniowych (RIS) jest bazą danych zawierającą informacje o kilkunastu tysiącach instytucji szkoleniowych i ich ofercie.

Dla instytucji szkoleniowych RIS stanowi narzędzie reklamy oferowanych usług. Pracownikom oraz klientom urzędów pracy pomaga zorientować się w ofercie szkoleniowej i dokonać racjonalnego wyboru.

Wpis do rejestru jest wymagany:
  • od instytucji szkoleniowych ubiegających się o zlecenie na szkolenie osób bezrobotnych i poszukujących pracy finansowane ze środków publicznych,
  • od instytucji przeprowadzających egzaminy na zakończenie przyuczenia do pracy (w ramach przygotowania zawodowego dorosłych).
Rejestr instytucji szkoleniowych zawiera m.in. informację o:
  • nazwie i adresie instytucji szkoleniowej,
  • tematyce szkoleń/ przygotowania zawodowego dorosłych,
  • kadrze dydaktycznej,
  • bazie lokalowej, jej wyposażeniu oraz współpracy z pracodawcami,
  • ocenie jakości szkoleń,
  • liczbie uczestników objętych szkoleniami/przygotowaniem zawodowym dorosłych w okresie ostatniego roku,
  • udzielanej pomocy uczestnikom i absolwentom szkolenia lub przygotowania zawodowego dorosłych w okresie ostatniego roku.
Showing 176 - 200 of 235 results.
Items per Page: 25

partners

shortcut-links

 go-to-top